Gebelik Takibi

Gebelik takibi, gebelik boyunca annenin ve bebeğin sağlığını korumak, bebeğin sorunsuz bir şekilde dünyaya gelmesini sağlamak amacıyla yapılır. Gebelik takibinde yapılan düzenli kontrollerle gebelikte ortaya çıkabilecek sorunlar öngörülerek önlenir. Eğer gebelik riskli gebelik sınıfına giriyorsa, gebelik takibi daha da önem kazanır.

Gebelik takibinin sağlıklı bir şekilde ilerleyebilmesi için gebelik takibini kadın hastalıkları ve doğum uzmanı yapmalıdır. Tek bir uzman doktor tarafından takip yapılması önemlidir. Bu sayede doktor ve gebe birbirlerini daha iyi tanır, aralarında güçlü bir güven ilişkisi kurulur.

Gebelik Takibinin Haftalık Süreci

Gebelik takibine, gebelik tanısı konulduğu andan itibaren başlanır. Süreç şu şekilde ilerler:

• Gebelik tanısından yaklaşık 2 hafta sonra gebelik kesesi ultrason ile görülür. Gebelik kesesinin rahim içinde olup olmadığına bakılır, dış gebelik durumunun olup olmadığı kontrol edilir. Ortlama 1-2 hafta sonra da vajinal ultrasonla bebeğin kalp atışları tespit edilir.
  • 10-14. haftalara girildiğinde ultrasonla bebeğin ense kalınlığına bakılır. İkili tarama testi ile eğer bebeğin Down Sendromu gibi hastalıkları varsa erken teşhis edilir.
  • İkili tarama testi: hamileliğin ilk 3 ayında bebeğin kromozomal gelişiminde oluşabilecek anormalliği kontrol etmek için kullanılan doğum öncesi kan testidir.
  • 16-18. haftalarda gebelerden üçlü tarama testi istenir.
  • Üçlü tarama testi: hamile anneden alınan kandan HCG (human chorionic gonadotropin), E3 (estriol) ve AFP (alfa fetoprotein) bakılıp, bu değerlerin anne yaşı ve gebelik haftası ile birleştirilmesi sonucu bebeğin Down sendromu (Mongol bebek, Trizomi 21) ve Trizomi 18 olabilme riski hakkında bilgi verir.
  • 20-24. haftalarda bebeğin organ gelişimi büyük oranda tamamlanmış olduğundan gebelerden detaylı ultrasonografi istenir.
  • 24-28. haftalarda gebelere şeker yüklemesi yapılarak gebeliğe bağlı şeker hastalığı tespit edilir. Gebeliğe bağlı şeker hastalığı çıkan gebelere diyet uygulanır.
  • 28. haftada kan uyuşmazlığı olan gebelere kan uyuşmazlığı iğnesi yapılır.
  • 28-36. haftalarda bebeğin ultrasonla takibine devam edilir. Buna ek olarak gebenin kilosu, tansiyonu takip edilir, idrar yolu enfeksiyonuna bakılır.
  • 36. haftadan sonra gebenin durumuna göre doğum şekli belirler. Normal doğumun riskli olduğu durumlarda sezeryan tercih edilir. NST testleri; 36. haftadan itibaren haftada bir, 40. haftadan itibaren 2-3 günde bir yapılır. Son haftalarda bebeğin suyu kontrol edilir.
  • NST Testi: Anne adayı NST cihazına bağlanır ve bebeğin hareket halinde olduğu veya dinlendiği anlardaki kalp atışları izlenerek kayıt altına alınır.
  • 40. haftadan sonra gebe 2-3 günde bir kontrole çağırırlır. Gebede doğum başlangıç belirtileri başlamazsa hastaneye yatırılır ve doğumu başlatacak ilaçlar verilerek desteklenir.